|
Net
als baby's hebben pups de neiging alles met hun mond te
onderzoeken. Daarbij kunnen ze flink hard bijten of kauwen.
Wanneer dan onze handen of enkels het onderwerp van onderzoek
zijn, zijn we daar niet blij mee. Voor kleine kinderen is het
vaak een reden om angstig in snikken uit te barsten. Gelukkig
kunt u dat bijtgedrag in goede banen leiden...
tekst met toestemming overgenomen uit: Contact-blad
Kynologenclub Roermond-Echt e.o. / de foto's
zijn van ons "v.d.Turfhoeve" D- en E-nest.
De
pup moet oefenen!
Vaak
leidt de onderzoeksdrift van pups tot problemen. In de vrije natuur zijn er
botten, takjes, steentjes, torretjes om op te bijten en te onderzoeken, en er
zijn broers, zusjes, ouders en volwassen roedelgenoten om mee te spelen. Bij
ons zijn er alleen "verboden voorwerpen" zoals stoelpoten, sloffen,
wasgoed en schoenveters.
In plaats van
behaarde soortgenoten zijn er "blote" mensenarmen en
kinderhandjes.
Waar
normaal roedelgenoten een pup leren hoe hard hij wel of
niet mag bijten, moet een jong huishondje dat bij ons meestal
leren door op ons te oefenen. Zijn onderzoek hierin leidt echter vaak
tot straffen en verbieden, tot gemopper en krijsende
kinderen. Voorwaar, de mensenwereld is voor een pup geen sinecure.
Gelukkig is het jonge diertje er helemaal op ingesteld om te
kunnen leren hoe hij met die mensenwereld om moet gaan. Alleen
moeten wij dan ook wel weten hoe wij hem dat moeten leren,
want mopperen of huilen helpt helemaal niets!!
Honden
hebben een aangeboren behoefte om de wereld te onderzoeken. Neem
een hond maar mee naar een voor hem vreemde omgeving, en hij zal onmiddellijk
de omgeving gaan verkennen. Dat is heel belangrijk, want dieren
moeten weten waar mogelijk gevaar dreigt, en waar een veilige plek
is om te schuilen of waarheen ze kunnen vluchten. Vervolgens
zullen ze uitvogelen waar wat te eten valt. Honden gebruiken bij
dergelijke waarnemingen hunzintuigen zoals ogen, oren en neus.
Hoewel ze overal aan snuffelen dat maar informatie kan bevatten,
gaan ze niet overal op kauwen; dat gedrag is voorbehouden aan pups,
die net als jonge kinderen sterk de behoefte hebben om de wereld
vooral met hun mond te onderzoeken. Waar kinderen ook nog eens hun
handjes gebruiken om de wereld te onderzoeken en eigenlijk ook
nergens vanaf kunnen blijven, hebben pups alleen hun mond ter
beschikking, doordat zij zonder handjes op de wereld zijn gekomen.
Hun mond is dus hun voornaamste informatiebron.
Buiten
de diepe behoeft om alles met hun mond te onderzoeken,hebben pups
nog een reden om overal op te kauwen; het wisselen van tanden en
kiezen. Kauwen lijkt de pijn wat te verachten en daarom kauwen
pups graag op van alles en nog wat. Pups wisselen vrij constant,
vanaf een week of drie, tot aan een maand of vijf à zes. Een lange
periode, waarin er behoorlijk wat schade aan uw inboedel kan
ontstaan...
Het
jachtinstinct moet worden geoefend..
Klik
op bovenstaande foto voor een leuk Filmpje: de "Jacht" op
de handveger.
Pups
en jonge opgroeiende honden oefenen hun jachtinstinct op alles wat
beweegt. In de vrije natuur jagen ze elkaar achterna. En vlinders,
vogels en reptielen. Alles wat beweegt en niet op hen afkomt is een
prooi. Alles wat snel beweegt moet nagejaagd worden. En wat valt
er bij ons nu helemaal te beleven? Niets anders dan wapperend
wasgoed aan de lijn, wapperende broekspijpen en jaspanden. En wat
dacht u van rondrennende, schreeuwende kinderen? Die zijn als
alternatief voor een vluchtend konijn zo gek nog niet. En een
ongeduldig wiebelend been? Ook best inspirerend voor een pup die
niets anders heeft in deze mensenwereld om zijn jachtkwaliteiten
te oefenen! Een onderdeel van de jacht is aanvallen en bijten.
Niet vreemd dat een klein kind in snikken uitbarst als dat kleine
wolbaaltje het achtervolgt en met wilde sprongen te pakken neemt.
Omgekeerd
; kunt u zich voorstellen dat trekken aan de staart of vallen over
de hond kan leiden tot een bijtreactie van de hond?! Als pups
elkaar bijten of in elkaars vacht hangen, wat natuurlijk een leuk spelletje is, en dat gaat te hard, dan kermen ze om aan te geven
dat het pijn doet. En soms bijten ze terug. Dat is volstrekt
normaal. Maar als een jonge hond ons kind bijt omdat het de hond
per ongeluk of uit onwetendheid pijn doet, noemen we hem vals. En
inderdaad kan de omgang met kinderen op den duur leiden tot agressief
gedrag als die omgang gebaseerd is op onbegrip, pijn en plagen.
Mopper
niet, maar zorg voor alternatieven.
Voorkómen
is beter dan genezen, dat gaat al helemaal op in dit soort
gevallen. Hoe minder u op uw pup of opgroeiende jonge hond hoeft
te mopperen of hem iets hoeft te verbieden, hoe beter. Met een
beetje begrip voor hoe de wereld van een pup werkt en met wat
moeite, kunt u heel veel problemen voorkomen. De pup leeft
noodgedwongen in onze mensenwereld, we zullen dan ook moeten
zorgen dat hij zijn natuurlijke behoeften kan uitleven. Want enkel
het onderdrukken van die behoeften leidt tot helemaal niets dan
tot stress.
Resumerend;
Pups
moeten leren hoe hard ze wel of niet mogen bijten. Door ze
alternatief speelgoed te geven en ze af te leiden als ze op
verkeerde dingen willen kauwen, is het niet nodig om op ze te
mopperen. Kinderen moeten zich rustig gedragen in de omgeving van
pups (en ook van volwassen honden!), omdat wilde bewegingen
jachtdrift uitlokken. En bijten is daar nu eenmaal een onderdeel
van.
Voorkom
bijtgedrag;
Zorg
voor afleiding en speeltjes die de behoefte tot kauwen bevredigen.
Door gek te doen en te jubelen en door te zorgen dat u net iets
sneller bent dan de pup bij het pakken van speeltjes, is het heel
gemakkelijk om hem te laten merken dat die speeltjes heel
belangrijk zijn om te hebben. Zo maakt u de pup gehecht aan zijn
eigen speelgoed en lopen uw meubilair en kledingstukken minder
gevaar. Bijt de pup een keer te hard roep dan hard "AUW"
en kijk hem strak aan. Pups leren van elkaar op dezelfde manier
dat ze te hard bijten. Ze weten nog helemaal niet wat hard of
zacht is en de reden waarom ze zulke vlijmscherpe tandjes hebben
waar ze in feite niets aan hebben, is waarschijnlijk alleen maar
om zo snel mogelijk te leren hoe hard ze mogen bijten. Het kermen
van een "slachtoffer" maakt ze dat heel vlug duidelijk.
Straf de pup niet als hij te hard bijt, want dat kan bij een wat dominant
puppy agressie uitlokken, en een bang puppy wordt alleen maar
onzeker, en kan op den duur angstagressie gaan vertonen.
Leer
de pup om eten zachtjes aan te nemen door hem uw gesloten vuist
voor te houden en vervolgens uw hand te openen om het lekkers te geven.
Bijt hij te hard, sluit dan uw vuist weer; "helaas... zulk
gedrag levert je niets op". De pup zal al snel begrijpen wat
u bedoelt. Voer hem desnoods de hele maaltijd op die manier. Dan
leert hij niet alleen dat zachtjes aanpakken veel meer oplevert
dan snel weggrissen, maar zo leert hij meteen ook dat hij
afhankelijk van u is. Daardoor zal hij zorgvuldiger met u omgaan.
Zorg
dat spullen die toch onweerstaanbaar aantrekkelijk blijken, buiten
bereik staan. Ooit zullen ze hun aantrekkingskracht op de pup
verliezen en kunt u ze weer op hun plaats zetten. Zorg dat
kinderen zich rustig houden als de pup in de buurt is. Rennen en
wilde bewegingen maken een pup bang, of inspireren hem tot wilde
bijtspelletjes. En beide emoties zijn ongewenst als reactie op
kinderen.
Geef
de pup de aandacht als hij rustig is, en juist niet als hij
opgewonden is. Anders biedt zijn opgewonden gedoe voor u het weet
zoveel voordelen, dat hij die stemming als heel succesvol voelt,
waardoor u een overactieve hond creëert.
Leer
de pup normale gehoorzaamheid door hem oefeningen als
"zit" en "op je plaats" bij te brengen.
Daardoor kunt u rust in het hondje brengen. Juist als hij nog
heel jong is, tussen de acht en twaalf weken, zijn z'n hersenen
helemaal ingesteld op leren hoe de wereld in elkaar zit. Maak
daar gebruik van. Natuurlijk kunt u een oudere hond nog heel
veel leren, maar het gaat dan allemaal wat minder makkelijk. Het
is niet voor niets dat wij al jong naar school gaan en juist in
onze jeugd moeten leren. Later lukt het ook, maar dan kost het
meer inspanning...
"De
Newfypup... lief, en met voorbestemd karakter. Maar besef
wel dat u in de (prille)vorming van zijn karakter veel
invloed heeft!"
|
|